De tijd dat de open haard weer gezellig aan kan is weer aangebroken, maar talloze Nederlanders doen dat op de verkeerde manier! Dat leidde volgens Brandweer Nederland vorig jaar tot 1700 schoorsteenbranden.

Veel houtkachels worden aangestoken door een grote stapel hout en kranten in de kachel te leggen. Na het aansteken van de stapel ontstaat een groot en hard brandend vuur dat veel vieze rook veroorzaakt. Daarnaast brandt een grote hoeveelheid hout niet volledig. De brandweer raadt deze manier van stoken af en adviseert de houtkachel aan te steken door de Zwitserse methode toe te passen. Die methode wordt ook wel het ‘omgekeerde stoken’ genoemd. Onder in de kachel komen grote houtblokken te liggen, daarop komen kleine houtjes die aangestoken worden. De methode zorgt er voor dat het vuur van bovenaf rustig begint te branden en dat de rookontwikkeling minimaliseert.

Ook vogelnesten vormen gevaar
Bij stoken van een kachel of open haard komen onverbrande deeltjes in het rookkanaal terecht. Die deeltjes hechten zich aan de wand van het kanaal en vormen een brandbare laag. Ontbranding van deze laag kan leiden tot een schoorsteenbrand. Ook kan de schoorsteen verstopt raken door andere vervuiling, zoals vogelnesten. Omdat er dan weinig tot geen ‘trek’ meer is, kunnen verbrandingsgassen terugslaan in de kamer. Dit kan leiden tot koolmonoxidevergiftiging.

„Een schoon schoorsteenkanaal kan gevaarlijke situaties voorkomen”, aldus de brandweer. „Laat de schoorsteen minimaal één keer per jaar vegen. Bij constant gebruik is het aan te raden om halverwege het stookseizoen de schoorsteen nog eens te laten vegen. Schakel hiervoor een erkend bedrijf in.”

Met water blussen is gevaarlijk
Een schoorsteenbrand is te herkennen aan een loeiend geluid in het rookkanaal. Het vuur in de haard of kachel is te doven met droog zand. Het vuur in het rookkanaal blijft wel branden. Het is daarom van belang om direct de schoorsteenklep of luchttoevoer te sluiten en de brandweer te bellen via 112. Blus nooit met water! Dit veroorzaakt namelijk enorme stoomvorming. Door die plotselinge druk kan het rookkanaal scheuren en kan er zelfs een explosie ontstaan.

BRON: Metro