Het regent klachten over het energielabel. Mensen die hun huis verkopen zijn sinds dit jaar verplicht zo’n label aan te vragen, maar daarbij gaat veel mis. Minister Blok erkent de problemen en werkt aan een oplossing.

Het nieuwe label is twaalf dagen geleden ingevoerd en sindsdien hebben al 10.000 mensen de helpdesk gebeld. “Dat zijn er veel meer dan we verwacht hadden”, vertelt de directeur van de helpdesk van het energielabel. “En het grote probleem is: tussen de 10 en de 15 procent van die mensen kunnen we niet helpen. Omdat hun probleem veroorzaakt wordt door een systeemfout.”

Een deel van de huiseigenaren kan niet inloggen op de website waarop ze het energielabel moeten aanvragen. Een ander deel kan zijn huis niet vinden op die site, simpelweg omdat het niet in het systeem staat. Ook zij kunnen dus geen energielabel aanvragen. En dan is er een groep huiseigenaren die wel een energielabel kan aanvragen, maar het verkeerde label toegestuurd krijgt.

‘Bij 10 procent gaat het mis’
Bernard Geijsel beoordeelt de aanvragen van huiseigenaren; als hij een aanvraag goedkeurt, krijgt de huiseigenaar zijn energielabel. “Bij tien procent van de aanvragen gaat het mis”, aldus Geijsel. “Dat komt niet door een fout van de huiseigenaar, maar door een fout in het systeem. Ik heb al tientallen klachten binnengekregen, maar het lastige is: ik kan niets aan die systeemfouten doen. Alleen het ministerie van Wonen kan dat.”

Minister Blok van Wonen erkent het probleem. “Wij werken met man en macht om zo snel mogelijk alle kinderziektes op te lossen en de belastbaarheid van het systeem te vergroten”, laat een woordvoerder van zijn ministerie weten.

BRON: RTL Nieuws