Een bedrijfspand huren of bezitten is één ding. Het regelmatig onderhouden is een tweede. Goed onderhoud van uw bedrijfspand is essentieel. Het voorkomt latere problemen en het levert u uiteindelijk geld op. Zo zult u het pand beter en gemakkelijker kunnen verhuren. Bovendien blijft het pand met periodiek onderhoud in topconditie en u bespaart daardoor in kosten. Zowel huurders al verhuurders kunnen bijdragen aan het onderhoud. Om een indruk te krijgen welke onderhoud voor wie is, hebben wij een aantal onderhoudstips voor u op een rijtje gezet:

Onderhoudstips voor huurders

Volgens het Burgerlijk Wetboek bent u als huurder ook verplicht mee te dragen aan het onderhoud van het pand. Tenzij anders aangegeven in de huurovereenkomst. Kleine reparaties zijn voor uw kosten, dit noemen we klein onderhoud. Maar wat valt daar precies onder? Hieronder enkele tips:

  • Het bijhouden van het binnenhoutwerk
  • Het behangen van de muren
  • Het vastzetten van losse elementen als scharnieren, kranen, trapleuningen, etc
  • Het vervangen van lampen binnen en buiten
  • Het ontstoppen van het riool
  • Het onderhoud van de cv-ketel
  • De schoonnmaak

Als blijkt dat het pand groter onderhoud nodig heeft, dient u contact op te nemen met de verhuurder. Er kunnen onderling afspraken gemaakt worden over wie verantwoordelijk is voor welk onderhoud. Om problemen te voorkomen legt u dit vast in de huurovereenkomst.

Onderhoud door verhuurders

Een slecht onderhouden bedrijfspand trekt geen huurders. Uw pand zal leeg blijven staan en dat kost geld. U ontvangt geen huurinkomsten en het pand raakt in verval. De verbouwingskosten lopen op en uiteindelijk zal de waarde van het pand sterk dalen. Bovendien zal een goed onderhouden pand meer gewaardeerd worden door de mensen die er werken. U laat zien dat u de huurders of uw personeel respecteert en dat zorgt voor een hogere arbeidsproductiviteit.

U als huurder bent verantwoordelijk voor het groot onderhoud zoals lekkages, houtrot en scheuren. Om te voorkomen dat uw pand in verval raakt kunt u zelf letten op een aantal belangrijke onderhoudspunten.

1. Vocht

Geldverslinder nummer één is vocht. U kent ze wel, die grote zwarte schimmelplekken op de muren of op het plafond. Vaak ontstaan door lekkages, optrekkend vocht uit de grond of door regen en wind. Met een verflaag bent u er helaas niet. Vocht moet echt grondig aangepakt worden. U kunt grondig vochtonderzoek laten doen door een gespecialiseerd bedrijf.

2. Slechte isolatie en tocht

Er is voor de huurder niets irritanter dan tocht en kou in het pand. Een prettig klimaat zorgt voor een hogere arbeidsproductiviteit. Vooral oudere panden zijn slecht geïsoleerd. Vocht kan een belangrijke aanwijzing zijn dat uw pand niet goed is geïsoleerd. U kunt dit ook voelen aan de muren of aan de vloer. Als zij koud aanvoelen dan is de isolatie van de spouwmuren niet optimaal.

3. Scheuren in de muren

Een scheur in de muur kan veroorzaakt worden door een fout in de fundering of dakconstructie, temperatuurverschillen of een vochtprobleem. Niet iedere scheur is een reden om u zorgen te maken. Om er zeker van te zijn wat er aan de hand is, kunt u het beste de hulp inschakelen van een professional.

Tenslotte bent u als verhuurder o.a. verantwoordelijk voor:

  • het schoonhouden van dakbedekking en goten
  • vervanging van kozijnen, ramen en deuren
  • het onderhoud van de liften, riolering en mechanische ventilatie
  • het onderhoud van het schilderwerk voor al het buitenhout

Heeft u vraag over het onderhoud, wie waarvoor verantwoordelijk is? Of heeft u een heldere onderhoudsplanning nodig voor uw pand? Neem contact met ons op voor advies. Onze vakkundige adviseurs staan u graag te woord.